Detta är jag...

Organisation och ledarskap
Kontorsområdeschef PwC/Aspia
Drev och ansvarade för kontorsområde Västerås/Sala under 3,5 år med personalansvar för 17-50 personer. Ledde kontorsområdet mot en kraftig lönsamhetsförbättring samt tillväxt. Starkt värnande om medarbetarna och deras utveckling, då de är förutsättningen för att åstadkomma ovanstående. I en föränderlig bransch som redovisningsbranschen, så befinner man sig ständigt i en förändringsresa. Under min kontorschefstid hann jag med många större förändringar. Exempelvis:
Aspia bildades. - Hela löne-och redovisningsverksamheten såldes och bildade Aspia. 1100 medarbetare skulle nu stå på egna ben och separeras från tidigare kollegor på revisionssidan. Förutom att lugna/vårda/sporra våra medarbetare skulle vi bibehålla förtroendet från befintliga kunder och samtidigt övertyga nya kunder att vi var samma gäng men i ny kostym. Otroligt utmanande och spännande!
Förvärv. - Relativt unga i Aspia genomfördes ett förvärv av en annan byrå. Olika kulturer, erfarenheter och målsättningar skulle nu arbetas samman för att skapa det starkaste teamet och vinnande konceptet. Den förvärvade enheten i vårt kontorsområde hade dubbelt så många anställda som befintlig enhet. Nyckeln till att lösa denna resa - precis som alla liknande resor = KOMMUNIKATION
Systemskiften och ändrat arbetssätt. - Genomgått flertalet systemskiften i organisationen, vilket i sin tur leder till förändrade arbetssätt.

Digitalisering och effektivisering
Champion och kontorsansvarig system PwC
Under mina år på PwC hade jag flera interna roller som innebar att driva igenom systembyten samt öka digitaliseringsarbetet.
Champion systembyte: Tidigt under min anställning bytte byrån affärssystem och jag innehade rollen som "expert" och stödfunktion. Jag hade stort intresse för tekniken och hjälpte mina kollegor på kontoret att nyttja systemet samt anpassa arbetssättet enligt detta.
Kontorsansvarig system. - Digitaliseringen skapade nya möjligheter och förutsättningar, och vi behövde anpassa oss efter detta. Som kontorsansvarig för system var det min uppgift att driva kontorets digitaliseringsarbete framåt samt tillämpandet av det nya arbetssättet kopplat till detta.
Konsult i kunders digitaliseringsarbete
Som redovisningskonsult på PwC/Aspia stöttade vi alltid kunderna i deras arbete med digitalisering och effektivisering. Ett arbete för att minska deras belastning och frigöra tid för annat. Jag identifierade möjliga effektiviseringar, planlagde arbetet och stöttade vid implementeringen av nya system eller arbetssätt.
Ett typexempel kan vara att kunden går från manuellt fakturahanteringsflöde till att nyttja fördelarna med skanning och automatisk betalningsfunktion.

Redovisning och ekonomisk rådgivning
Auktoriserad redovisningskonsult PwC/Aspia
Skött allt från löpande bokföring, till upprättandet av bokslut, årsredovisning samt inkomstdeklaration för såväl privatperson som aktiebolag. De senare åren hade jag mer rollen som kundansvarig och hade en mer kvalitetssäkrande och rådgivande uppgift samt säkerställa leverans. Kundernas storlek har varierat under årens lopp, vilket skapat en fin bredd erfarenhetsmässigt.
Pernilla i korthet
Ange undertext här

- Förändringsagent och inspiratör
- Digitaliserar och effektiviserar processer
- Coachar och leder andra
PwC augusti 2007 - juni 2018, Aspia juli 2018 - dec 2020
Från redovisningsassistent till kontorsområdeschef
Jag började min resa som redovisningsassistent på PwC 2007. Arbetade med allt ifrån enmansföretag till större fastighetskoncerner. Under årens lopp antog jag många interna roller som ansvarig för att driva förändringsprocesser kopplat till system, digitalisering och arbetssätt.
2015 klarade jag provet och fick titeln auktoriserad redovisningskonsult. Klev då in i rollen som kundansvarig och arbetade i större utsträckning med marknad, relationer och rådgivning.
2017 blev jag kontorsområdeschef för vårt Västerås- och Salakontor. Fantastisk utmaning och möjlighet att få leda och stötta kontoret och dess medarbetare i sin resa mot digitaliserat arbetssätt och en förbättrad lönsamhet och tillväxt. Organisatoriskt genomfördes många större förändringar som gjort mig både stark och trygg i mig själv och mitt ledarskap.
Mälardalens Bostadsrättsförvaltning - april 2004-juli 2007
Efter studierna arbetade jag som ekonomiassistent och därefter ekonom och skötte den löpande bokföringen och rapporteringen till bostadsrättsföreningar.
Utbildning - Civilekonom Mälardalens Högskola jan 2001-april 2004
Gick en kombinerad utbildning med fokus på ekonomi och innovation.
Kandidatexamen i företagsekonomi 2017.